2010. december 19., vasárnap

Joulutorttu - Karácsonyi sütemény

Hagyományos finn karácsonyi süti a Joulutorttu. Enélkül el sem lehet képzelni az ünnepi asztalt. Édes illata betölti az egész házat, bekúszik az orrokba vidámságot csiklandozva.

Szinte mindenki fagyasztott tésztalapból készíti, többféle is kapható az üzletekben. Én a vajastésztát szoktam venni, de leveles tésztából is finom.
A szilva hozzátartozik a finn karácsonyhoz, mint nálunk a diót és a mák. Ezért ez is szilvalekvárral készül. Én csaltam egy kicsit, mert a most megjelent fahéjas-almás lekvárt raktam a felébe.  
A csillag alakú a hagyományos, de egyre több helyen látni virág formát is.

 
A fagyasztott tésztát kicsit kiengedjük (félig fagyosan könnyebb dolgozni vele), kockára vágjuk,  és a fenti kép szerint bevágásokat készítünk. A széleit felhajtjuk, ráteszünk egy teáskanálnyi sütésálló lekvárt, tojással megkenjük (amit én kihagytam András tojásallergiája miatt). 200 fokon kb. 12-15 percig sütjük. Ha kihűlt porcukorral megszórjuk. (Ez is elmaradt most.)                                                             Forró mandulás-mazsolás glögg (glöggi) alkoholmentes változatával kínálják. Persze fel lehet dúsítani egy kis vörösborral.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése