2010. november 1., hétfő

100 könyv

Nézelődtem egy kicsit a neten, hogy milyen finn könyveket kellene  elolvasnom.  És mit találtam!?

100 könyv, amit el kell olvasni mielőtt meghalsz

A Keskisuomalainen (Közép-finn) újság szavazást indított tavasszal ezzel a címmel. Íme az eredmény. Nem fordítom le magyarra a címeket, a szerzőből ki lehet következtetni. Természetesen sok finn van benne. Aláhúztam, amik mind a két listában megtalálhatóak.  A zölddel jelölteket olvastam. Még van mit bepótolnom, de nem ígérem, hogy mindet elolvasom.

1. Mika Waltari - Sinuhe Egyptiläinen
2.
J.R.R. Tolkien - Taru sormusten herrasta
3. Väinö Linna - Tuntematon sotilas
4.
Aleksis Kivi - Seitsemän veljestä
5. Väinö Linna - Täällä Pohjantähden alla 1-3
6. Agatha Christie - 10 pientä neekeripoikaa
7
. Fjodor Dostojevski - Rikos ja rangaistus
8.
Anne Frank - Nuoren tytön päiväkirja
9. Douglas Adams - Linnunradan käsikirja liftareille
10. Astrid Lindgren - Veljeni Leijonamieli
11. Antoine de Saint-Exupéry - Pikku Prinssi
12. J.K. Rowling - Harry Potter -sarja
13. Gabriel García Márquez - Sadan vuoden yksinäisyys
14. George Orwell - Vuonna 1984
15. Veikko Huovinen - Havukka-ahon ajattelija
16. Elias Lönnrot - Kalevala
17. Jane Austen - Ylpeys ja ennakkoluulo

18. Sofi Oksanen – Puhdistus
19. Astrid Lindgren - Peppi Pitkätossu
20.
Mihail Bulgakov - Saatana saapuu Moskovaan
21. Richard Bach - Lokki Joonatan
22. Umberto Eco - Ruusun nimi
23. Tove Jansson - Muumipeikko ja pyrstötähti
24. J. & W. Grimm - Grimmin sadut I-III
25. Dan Brown - Da Vinci -koodi
26. Enid Blyton - Viisikko-sarja
27. Anna-Leena Härkönen - Häräntappoase
28. Ernest Hemingway - Vanhus ja meri
29. Goscinny - Uderzo - Asterix-sarja
30. John Irving - Garpin maailma
31. Louisa May Alcott - Pikku naisia
32. Victor Hugo - Kurjat
33. C.S. Lewis - Narnian tarinat
34. A.A. Milne - Nalle Puh
35. Henri Charriete - Vanki nimeltä Papillon
36. Alexandre Dumas - Kolme muskettisoturia
37. Emily Bronte - Humiseva harju
38. William Golding - Kärpästen herra
39. Juhani Aho - Rautatie
40. Leo Tolstoi - Anna Karenina
41. Frank McCourt - Seitsemännen portaan enkeli
42. Arthur C. Clarke - Avaruusseikkailu 2001
43. J.D. Salinger - Siepari ruispellossa
44. Charlotte Bronte - Kotiopettajattaren romaani
45. Kurt Vonnegut - Teurastamo 5
46. Isaac Asimov - Säätiö
47. Aapeli - Pikku Pietarin piha
48. Leo Tolstoi - Sota ja rauha
49. Mauri Kunnas- Koiramäen talossa
50. Margaret Mitchell - Tuulen viemää
51. Nikolai Gogol - Kuolleet sielut
52. Albert Camus - Sivullinen
53. Kirsi Kunnas - Tiitiäisen satupuu
54. Hergé - Tintti-sarja
55. Miquel Cervantes - Don Quijote
56. Eduard Uspenski - Fedja-setä, kissa ja koira
57. Mark Twain - Huckleberry Finnin seikkailut
58. Johanna Sinisalo - Ennen päivänlaskua ei voi
59. Herman Hesse - Lasihelmipeli
60. Günther Grass - Peltirumpu
61. Jostein Gaarder - Sofian maailma
62. Leon Uris - Exodus
63. Lucy M. Montgomery - Pieni runotyttö
64. Ilmari Kianto - Punainen viiva
65. Franz Kafka - Oikeusjuttu
66. Guareschi Giovanni - Isä Camillon kylä
67. Lewis Caroll - Liisan seikkailut ihmemaassa
68. John Steinbeck - Eedenistä itään
69. Kari Hotakainen - Juoksuhaudantie
70. Paulo Coelho - Istuin Piedrajoen rannalla ja itkin
71. Jules Verne - Maailman ympäri 80 päivässä
72. Risto Isomäki - Sarasvatin hiekkaa
73. Jaroslav Hasek - Kunnon sotamies Svejk maailmansodassa
74. Giovanni Boccaccio - Decamerone
75. Oscar Wilde - Dorian Grayn muotokuva
76. Milan Kundera - Olemisen sietämätön keveys
77. Homeros - Odysseia
78. Peter Hoeg - Lumen taju
79. Arthur Conan Doyle - Baskervillen koira
80. William Shakespeare - Hamlett, Tanskan prinssi
81. Eino Leino - Helkavirsiä-sarja
82. Stieg Larsson - Miehet, jotka vihaavat naisia
83. Yrjö Kokko - Pessi ja Illusia
84. Thomas Harris - Uhrilampaat
85. Raymond Chandler - Syvä uni
86. Jean M. Untinen-Auel - Luolakarhun klaani
87.
Deborah Spungen - Nancy
88. Stephen King - Hohto
89. Laura Ingalls Wilder - Pieni talo preerialla
90. Laila Hietamies - Hylätyt talot, autiot pihat
91. Aino Suhola - Rakasta minut vahvaksi
92. Aleksandr Solzhenitsyn - Vankileirien saaristo
93. Mikael Niemi - Populäärimusiikkia Vittulajänkältä
94. Timo K. Mukka - Maa on syntinen laulu
95. Juha Vuorinen - Juoppohullun päiväkirja
96. Kjell Westö - Missä kuljimme kerran
97. Veijo Meri - Manillaköysi
98. Maria Jotuni - Huojuva talo
99. Juha Itkonen - Anna minun rakastaa enemmän
100.
Jan Guillou - Pahuus

Ekkor már elkezdtem magyar könyvek után kutakodni. Igazából több listát is találtam. Nekem ez volt a legszimpatikusabb.
A nagy könyv egy országos felmérés és programsorozat volt Magyarországon 2005-ben, melynek célja az országosan legnépszerűbb regény megválasztása, valamint az olvasás népszerűsítése volt.
Itt is van mit bepótolnom.

1. Gárdonyi Géza: Egri csillagok
2. Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk
3. Szabó Magda: Abigél
4. George Orwell: 1984
5. Jókai Mór: Az arany ember
6. A. A. Milne: Micimackó
7. Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg
8. J. R. R.Tolkien: A Gyűrűk Ura I-III.
9. J. K. Rowling: Harry Potter és a bölcsek köve
10. Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita
11. Fekete István: Tüskevár
12. Gabriel García Márquez: Száz év magány
13. Tamási Áron: Ábel a rengetegben
14. Jókai Mór: A kőszívű ember fiai
15. Rideg Sándor: Indul a bakterház 

16. J. K. Rowling: Harry Potter és az azkabani fogoly
17. J. K. Rowling: Harry Potter és a Titkok Kamrája
18. Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig
19. Fekete István: Vuk

20. Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger
21. Erich Kästner: A két Lotti

22. Margaret Mitchell: Elfújta a szél
23. Victor Hugo: A nyomorultak
24. Alexandre Dumas: Monte Cristo grófja
25. Wass Albert: A funtineli boszorkány
26. J.K. Rowling: Harry Potter és a Főnix Rendje
27. Kertész Imre: Sorstalanság
28. Alexandre Dumas: A három testőr
29. Móra Ferenc: Kincskereső kisködmön

30. Henryk Sienkiewicz: Quo vadis
31. Wass Albert: Adjátok vissza a hegyeimet!
32. Márai Sándor: A gyertyák csonkig égnek
33. Móricz Zsigmond: Árvácska
34. Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés
35. Mikszáth Kálmán: Szent Péter esernyője
36. Charlotte Brontë: Jane Eyre
37. Rejtő Jenő: Piszkos Fred, a kapitány
38. Gárdonyi Géza: A láthatatlan ember
39. Emily Brontë: Üvöltő szelek

40. Dallos Sándor: A nap szerelmese
41. Stendhal: Vörös és fekete
42. J.D. Salinger: Zabhegyező
43. Kosztolányi Dezső: Édes Anna
44. Joseph Heller: A 22-es csapdája
45. Fekete István: Bogáncs
46. William Golding: A legyek ura
47. Rejtő Jenő: A tizennégy karátos autó
48. Dallos Sándor: Aranyecset
49. Eric Knight: Lassie hazatér
50. Karl May: Winnetou
51. Fekete István: Téli berek
52. Lev Tolsztoj: Háború és béke
53. Ernest Hemingway: Akiért a harang szól
54. Jane Austen: Büszkeség és balítélet
55. Móra Ferenc: Aranykoporsó
56. Mikszáth Kálmán: A fekete város
57. Meg Cabot: A neveletlen hercegnő naplója
58. Örkény István: Tóték
59. Daniel Keyes: Virágot Algernonnak
60. Rácz Zsuzsa: Állítsátok meg Terézanyut!
61. Umberto Eco: A rózsa neve
62. Daniel Defoe: Robinson Crusoe
63. Robert Merle: Mesterségem a halál
64. Dan Brown: A Da Vinci-kód
65. John Steinbeck: Édentől keletre
66. Jaroslav Hašek: Švejk
67. Irwin Shaw: Oroszlánkölykök
68. Wass Albert: Kard és kasza
69. Ken Follett: A katedrális
70. Erich Maria Remarque: A Diadalív árnyékában
71. Ottlik Géza: Iskola a határon
72. Jókai Mór: Egy magyar nábob
73. Eric Knight: Légy hű magadhoz
74. Németh László: Iszony
75. Ernest Hemingway: Búcsú a fegyverektől
76. Lev Tolsztoj: Anna Karenina
77. Karinthy Frigyes: Utazás a koponyám körül
78. Douglas Adams: Galaxis útikalauz stopposoknak
79. Gabriel García Márquez: Szerelem a kolera idején
80. Vámos Miklós: Apák könyve
81. Szerb Antal: A Pendragon legenda
82. Fehér Klára: Bezzeg az én időmben
83. Böszörményi Gyula: Gergő és az álomfogók
84. Robert Merle: Malevil
85. Paulo Coelho: Az alkimista
86. Szabó Magda: Für Elise
87. Szerb Antal: Utas és holdvilág
88. Závada Pál: Jadviga párnája
89. Gárdonyi Géza: Ida regénye
90. Thomas Mann: A varázshegy
91. Szabó Magda: Régimódi történet
92. Milan Kundera: A lét elviselhetetlen könnyűsége
93. Szabó Magda: Az ajtó
94. Márai Sándor: Egy polgár vallomásai
95. Szepes Mária: A vörös oroszlán
96. Thomas Mann: József és testvérei
97. Jókai Anna: Ne féljetek
98. Faludy György: Pokolbéli víg napjaim
99. Nógrádi Gábor: PetePite
100. Esterházy Péter: Harmonia caelestis

9 megjegyzés:

  1. Ez itt annyira érdekes, hogy 1. holnap alaposabban áttanulmányozom (most már fáradt vagyok), 2. ellopom ezt a listát, mármint a finnt is. :)

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy tetszik. A lista nyilvános, nyugodtan viheted. Te mennyit olvastál belőle. Ha érdekel a finn lista címeit lefordíthatom.
    Fiatal koromban faltam a könyveket. Amikor megismerkedtem a férjemmel, megismertetett egy rakás nagyon jó könyvvel. Aztán jöttek a gyerekek. Nagyon nehéz volt külföldön 2 kicsivel. Nem is nagyon jutottam magyar könyvekhez. Pár évid nem nagyon olvastam. Marcell születésekor kaptam rá megint. Akkorra már elég jól tudtam finnül. Nagyon jó könyvtárak vannak errefelé, és rákaptam a kölcsönzésre.
    Tavaly karácsonyra a párom meglepett egy mini laptoppal. Most már dúskálok az e-könyvekben:DDD
    Sajnálom a régi könyveinket, ott maradtak Mo-on :(

    VálaszTörlés
  3. Na, azt abszolút megértem, hogy sajnálod a könyveidet. E-book? Ez még fura nekem egy kicsit, mostanában kezdik propagálni, meg nyerni lehet ilyet, még senkinél nem láttam. Fura lehet, de mondjuk, ha csak olvasni akarok egy könyvet, akkor lehet, hogy jó ebben a formában is. Nálam 4-5 nap egy vaskos könyv is. Még jó, hogy itt is van könyvtár.Én se olvastam, mikor kicsik voltak a gyerekeim, illetve csak meséket. Hát már fújtam az Andersen összest :-D
    Nem kell lefordítani, meg fogom érteni, csak szégyen-gyalázat, de én még nem hallottam Väinö Linna-ról. De most megnéztem neten.
    A magyar listáról annyit, hogy nem igazán lelkesedem a Pál utcai fiúkért, mert már sokszor kellett olvasnom. (Kötelező ötödikben, de a lányok maguktól el nem olvasták volna) Szóval sikerül tmegunnom a sok felolvasásnak hála.
    Viszont a többi:-D
    Hát be kell valljam csaltam egy kicsit, mikor a nagykönyv szavazás volt. A férjem helyett is beadtam Ken Follett Katedrálisát, meg azthiszem az Abigélt, anyukám helyett (aki akkor már nem élt Az arany embert, mert imádta, meg az Elfújta a szélt, én magam pedig az Egri csillagokra szavaztam és a Monte cristo grófjára. Ezeketa könyveket többször is olvastam. Az Egri csillagokat nem is tudom, hányszor. De az Abigél is csúcskedvenc. SAokszor vana tévében. Emlékszel rá, Szerencsi Évával, aki már néhány éve meghalt. Most Bánhidi Ági újraforgatja mozis változatban, hát ...
    A Harry Pottert még nem olvastam, de Lili folyton evvel nyaggat, és előbb-utóbb tényleg sorra kerül. A gyűrűk ura... nem tudom, filmen nem tetszett, de az nem mérvadó.
    A magyar lista első hét helyezettjét olvastam, és összesen 34-et, de rengeteg van a listán, amit mindenképpen el akarok olvasni.
    És Te?
    Mármint melyiket akarod még, mert az látom, melyik volt már meg.
    Na és a legfontosabb, az elolvasottakból melyik a kedvenc?

    VálaszTörlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  5. Azt hittem elszállt a komim, erre itt volt kétszer. Mindegy. A másodikat kitöröltem. Elég ezt egyszer is elolvasni :-DDD

    VálaszTörlés
  6. Én annak idején nem hallottam a nagykönyv szavazásról, de szívesen részt vettem volna benne.
    Renivel most vagyunk túl a Pál utcai fiúkon, nekünk sem a kedvencünk. Viszont a Harry Potter bejön Reninek. Én nagyon szeretem, mikor műtötték a lábamat végigolvastam mind a 7 könyvet. Olvasd el te is!
    Az Abigélt én is imádom! Még gyerekkoromban szerettem meg. Először a filmet láttam, aztán el is olvastam. Azóta is mindig megnézem, ha adják a tv-ben. Szerencsére van parabolánk, és tudunk nézni magyar csatornákat, kivéve, ha sűrűn esik a hó :(
    A Katedrálist is szeretem és egy időben oda voltam az Elfújta a szélért, de mára alábbhagyott a lelkesedésem.
    Kedvelem még Jane Austent, olvastam finnül is.
    Nagy kedvencünk még Asimov, sajnos csak a finn listán van rajta. Nagyon jó sci-fiket írt.
    Úgy gondoltam, hogy először finn íróktól olvasok, mert nem túl sokat olvastam eddig és könnyebb hozzáférni. Sofi Oksanen Puhdistus - Tisztogatás könyvét mindenképp el akarom olvasni. A kolleganőn szerint nagyon jó, de kemény szókimondó könyv. Megjelent magyarul is. A magyar listáról pedig magyarokat akarok olvasni. Amint hozzájutok. Anyukám nagyon szerette Dallos Sándort, azt mindenképp elolvasom.
    Meg Benina könyvét, ha megjelenik. Bár nincs a listán, de még lehet...:D És a te könyved is :D

    Most Zafón könyvét olvasom finnül, de nem nagyon haladok vele. Elég nehéz a nyelvezete és a történet sem nyert meg eddig. Kölcsön kaptam a könyvet, és hát ideje lenne visszaadnom.

    VálaszTörlés
  7. Igen, láttam, Zafón könyve van kitéve Nálad. Én nem ismerem.
    A Pál utcai fiúk szerintem fiúknak való, és semmiképpen nem a 10-11 éve skorosztálynak. Nálunk mostanában sok vita van arról, hogy mi legyen a kötelező, válaszhassanaka gyerekek is, például Liliéknek a HP első része kötelező volt. Ideje lenne változtatni valóbana rendszeren, mert így csak megutálják a gyerekek a remek szerzőket is. Én például évekig utáltam Jókait a hetedikben kötelező Kőszívű ember fiai miatt. Nem valő 13 éveseknek, és csak később jöttem rá, hogy Jókai nem a Kőszívű ember fiai. Az Egy magyar nábob,a Névtelen vár... sokkal-sokkal jobbak.
    A magyar listáról én javasolom még neked a Láthatatlan embert (ha tetszett az Egri csillagok...), a Für Elisét, a Rózsa nevét,Édes Anna, Virágot Algernonnak,Bogáncs (ez az igazi Fekete István)...
    Terézanyu szerintem csak pillanatnyi fellángolásból került fel
    Én el akarom olvasni: a Háború és békét, az Anna Kareninát, Az ajtót, Az aranykoporsót...
    Húha, mennyi feladat.

    VálaszTörlés
  8. Norbi most szenved a Kőszívűvel. Én meg próbálom a "kőszívű" apját megpuhítani, hogy ne kelljen elolvasni. Én sem olvastam. Szegény, így is csak kényszerből olvas, ezzel nem fogja ,megszeretni az olvasást. Már puhul, mert kiderült, hogy neki sem tetszett.

    Megszereztem a Für Elisét és a Láthatatlan embert (e-book formában), hamarosan elkezdem.

    VálaszTörlés
  9. Na ez jó hírek!
    Mármint minden: Kőszívű kimardhat. (Filmen nem tudjátok megszerezni?), másik könyv nekem nagyon tetszett. Kár, hogy Szabó Magda nem fejezte be az önéletrajzát.
    Majd még bogarászok itt a listákon. Érdekes volt a finnen az Odüsszeusz. Na én azt is szerettem gimiben.

    VálaszTörlés